Pít, nebo nepít? A co? A kolik?

Sklenka na žal, sklenka pro radost, sklenka na povzbuzení, samozřejmě s přáteli na oslavu, ale také na uklidnění, na kuráž, na zahnání žízně, na… Další seznam si doplňte sami, jistě vám nebude činit potíž sepsat pěknou řádku dalších důvodů, proč si dát nějaké to pivečko, panáka nebo sklenku vína.

A jistě také na pár kliknutí najdete rady odborníků, a to i lékařů, často však z oborů nesouvisejících s léčbou závislostí, že v určitém množství může být alkohol z hlediska některých onemocnění i prospěšný. Vzpomenete si, že přece i vaše babička si dávala štamprlku slivovice, aby vypálila bacily. A když něco dělala babička, je to tradicí ověřený postup, tak co byste se omezovali. Na druhou stranu ale stačí jen pár jiných kliknutí, abyste našli vyjádření řady jiných odborníků a nebo přímo Světové zdravotnické organizace1, že nejlepší je abstinence

K zaručeným zprávám a radám uveřejňovaným internetovými či tištěnými magazíny máme jedno doporučení – zkuste vždy dohledat, pro koho daný odborník (tedy i lékař!) pracuje. Jde o rozhovor, nebo čteme inzertní článek? Zaměstnává daného experta nezávislá instituce typu vědeckého pracoviště, univerzity nebo zdravotnického zařízení, které se specializuje na danou problematiku, nebo je to třeba nějaké sdružení výrobců alkoholu? Čert aby se v tom vyznal, chce se říci. Všichni o sobě říkají, že jsou experti, ale ta doporučení jsou někdy až protichůdná, tak jak se v tom má orientovat “obyčejný člověk”?

Řešením může být nízkorizikové pití

Zkusme na to tedy jít od lesa. Úplných abstinentů je u nás málo a nárok vůbec nepít je pro řadu lidí celoživotně nepřijatelný. Máme zde však pojem “nízkorizikové pití”, který nám říká, že sice bohužel je to tak, že neexistuje dávka alkoholu s nulovým rizikem, ale že je možné pít tak, abychom riziko udrželi na nízké úrovni. A právě toto je meta pro řadu našich klientů – uvědomují si, že přesáhli svou vlastní míru, chtějí pití omezit a naučit se lépe kontrolovat, kolik, čeho a jak budou pít. Definice pití s nízkým rizikem může být pro ně dobrým  orientačním bodem, mapování míry rizika syndromu závislosti a telefonické odborné poradenství poskytované Národní linkou pro odvykání pak cestou k tomu, jak mít pití alkoholu pod kontrolou. Zajímá vás, jak je ta míra stanovena? Web Alkohol pod kontrolou2 uvádí, že pro muže to znamená ne více než dva standardní alkoholické nápoje (např. 2 piva) a pro ženy jen jeden nápoj (např. 2 dcl vína) za den, přičemž během týdne by vždy  nejméně dva dny měl člověk být zcela bez alkoholu. Toto obecné doporučení může být pro řadu lidí snadno uchopitelným majákem, zároveň je dobré si uvědomit, že pro některé z nás ani toto  nemusí být nejvhodnější a dostačující řešení.

Pokud si chcete ujasnit, jak na tom s ohrožením závislostí jste konkrétně vy, jaké jsou pro vás vhodné a dostupné  možnosti mít své pití ve své moci, můžete využít bezplatných konzultací nabízených Národní linkou pro odvykání, odborní konzultanti jsou dostupní každý všední den od 10 do 18 hodin na telefonním čísle 800 350 000.

LŠim

Zdroje:

1 – World Health Organization. Q&A – How can I drink alcohol safely? [online]. Dostupné  z: https://www.euro.who.int/en/health-topics/disease-prevention/alcohol-use/data-and-statistics/q-and-a-how-can-i-drink-alcohol-safely

2 – Alkohol pod kontrolou – Klinika adiktologie 1.LF UK. Co je nízkorizikové užívání alkoholu? [online]. Dostupné z: https://www.alkoholpodkontrolou.cz/co-uz-je-zavislost/nizkorizikove-uzivani/

 

Chci pravidelné
adikto novinky
a články do mailu​

Sklenka na žal, sklenka pro radost, sklenka na povzbuzení, samozřejmě s přáteli na oslavu, ale také na uklidnění, na kuráž, na zahnání žízně, na… Další seznam si doplňte sami, jistě vám nebude činit potíž sepsat pěknou řádku dalších důvodů, proč si dát nějaké to pivečko, panáka nebo sklenku vína.

A jistě také na pár kliknutí najdete rady odborníků, a to i lékařů, často však z oborů nesouvisejících s léčbou závislostí, že v určitém množství může být alkohol z hlediska některých onemocnění i prospěšný. Vzpomenete si, že přece i vaše babička si dávala štamprlku slivovice, aby vypálila bacily. A když něco dělala babička, je to tradicí ověřený postup, tak co byste se omezovali. Na druhou stranu ale stačí jen pár jiných kliknutí, abyste našli vyjádření řady jiných odborníků a nebo přímo Světové zdravotnické organizace1, že nejlepší je abstinence

K zaručeným zprávám a radám uveřejňovaným internetovými či tištěnými magazíny máme jedno doporučení – zkuste vždy dohledat, pro koho daný odborník (tedy i lékař!) pracuje. Jde o rozhovor, nebo čteme inzertní článek? Zaměstnává daného experta nezávislá instituce typu vědeckého pracoviště, univerzity nebo zdravotnického zařízení, které se specializuje na danou problematiku, nebo je to třeba nějaké sdružení výrobců alkoholu? Čert aby se v tom vyznal, chce se říci. Všichni o sobě říkají, že jsou experti, ale ta doporučení jsou někdy až protichůdná, tak jak se v tom má orientovat “obyčejný člověk”?

Řešením může být nízkorizikové pití

Zkusme na to tedy jít od lesa. Úplných abstinentů je u nás málo a nárok vůbec nepít je pro řadu lidí celoživotně nepřijatelný. Máme zde však pojem “nízkorizikové pití”, který nám říká, že sice bohužel je to tak, že neexistuje dávka alkoholu s nulovým rizikem, ale že je možné pít tak, abychom riziko udrželi na nízké úrovni. A právě toto je meta pro řadu našich klientů – uvědomují si, že přesáhli svou vlastní míru, chtějí pití omezit a naučit se lépe kontrolovat, kolik, čeho a jak budou pít. Definice pití s nízkým rizikem může být pro ně dobrým  orientačním bodem, mapování míry rizika syndromu závislosti a telefonické odborné poradenství poskytované Národní linkou pro odvykání pak cestou k tomu, jak mít pití alkoholu pod kontrolou. Zajímá vás, jak je ta míra stanovena? Web Alkohol pod kontrolou2 uvádí, že pro muže to znamená ne více než dva standardní alkoholické nápoje (např. 2 piva) a pro ženy jen jeden nápoj (např. 2 dcl vína) za den, přičemž během týdne by vždy  nejméně dva dny měl člověk být zcela bez alkoholu. Toto obecné doporučení může být pro řadu lidí snadno uchopitelným majákem, zároveň je dobré si uvědomit, že pro některé z nás ani toto  nemusí být nejvhodnější a dostačující řešení.

Pokud si chcete ujasnit, jak na tom s ohrožením závislostí jste konkrétně vy, jaké jsou pro vás vhodné a dostupné  možnosti mít své pití ve své moci, můžete využít bezplatných konzultací nabízených Národní linkou pro odvykání, odborní konzultanti jsou dostupní každý všední den od 10 do 18 hodin na telefonním čísle 800 350 000.

LŠim

Zdroje:

1 – World Health Organization. Q&A – How can I drink alcohol safely? [online]. Dostupné  z: https://www.euro.who.int/en/health-topics/disease-prevention/alcohol-use/data-and-statistics/q-and-a-how-can-i-drink-alcohol-safely

2 – Alkohol pod kontrolou – Klinika adiktologie 1.LF UK. Co je nízkorizikové užívání alkoholu? [online]. Dostupné z: https://www.alkoholpodkontrolou.cz/co-uz-je-zavislost/nizkorizikove-uzivani/