Každý rok se obměňuje složení lidí, kteří užívají tabákové výrobky, ať už proto, že se někteří z nich rozhodnou přestat kouřit, nebo dojde k úmrtí daného člověka (podle WHO např. v důsledku užívání tabáku každý rok zemře až 8 milionů lidí)2.Tabákové společnosti se tedy musí snažit upoutat pozornost nových potenciálních zákazníků. Populace mladých lidí je pro ně v tomto směru velmi lákavou cílovou skupinou. Tabákové společnosti se je snaží zaujmout různými strategiemi, aby si mladí lidé jejich výrobky koupili. Světová zdravotnická organizace (WHO) se snaží v rámci prevence užívání tabákových výrobků tyto strategie mapovat a upozorňovat na ně veřejnost1. Jaké marketingové strategie jsou tedy tabákovými společnostmi užívány?Zejména se snaží tabákové a nikotinové výrobky udělat atraktivními – mají různé příchutě, zajímavý design (např. se podobají technologickým produktům jako je USB flash disk), propagují je známé osobnosti a influenceři. Jsou vidět ve filmech, seriálech, online videích a některé nové výrobky jsou prezentovány jako alternativy s nižším rizikem1.Kromě toho se snaží dostat do zorného pole dětí a mladistvých např. tím, že pořádají promo na akcích, které jsou hojně navštěvovány mladými lidmi a místa prodeje tabákových a nikotinových výrobků jsou umístěna blízko školských zařízení a míst, které děti a mladí navštěvují2.
Autor: LENS
1 Kulhánek, A., & Hejlová, D. (2020). Světový den bez tabáku letos upozorní na manipulativní strategie tabákového průmyslu. Adikt. prevent. léčeb. praxi,3(2), 120.2 Světová zdravotnická organizace. (27. května 2020). Tobacco. Získáno z https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/tobacco