Rubriky
Články Covid

Koronavirus a kouření

V současné době k nám na Národní linku pro odvykání volá zvýšený počet klientů, kteří se obávají koronavirové infekce. Kouření má vliv na rozvoj mnoha nemocí plic, srdce a oběhové soustavy, což může být komplikace při případné léčbě covid-19.
Pokud chcete posílit svou odolnost a ulevit svému tělu v zátěži způsobené kouřením, je tu pro vás naše linka s odbornými konzultanty, kteříjsou připraveni všem volajícím kuřákům pomoci buď zcela odvyknout, nebo alespoň snížit počet vykouřených cigaret. To, že přišla pandemie, je mimo naši kontrolu, to, jak posílíme svou obranyschopnost, je na nás.
Když zůstaneme jen u plic, protože o těch se v souvislosti s koronavirovou infekcí hovoří nejčastěji, jejich funkce a oběh krve se může měřitelně zlepšit již za 2 týdny od zanechání kouření.

Nejste rozhodnuti odvykat, ale trápí vás nejvíce obavy či úzkosti a chcete je nejprve zvládnout vlastními silami? Nezapomeňte, že:
1. “Sdílené trápení je poloviční trápení” – neváhejte své pocity sdílet s někým, kdo vás vyslechne a podpoří.
2. Pomáhá i samotná aktivita, něco začít dělat, fyzicky se hýbat – cvičení, procházka, někdy i obyčejné uklízení. Uklidit si věci, urovnat si myšlenky.
3. Užitečné je soustředit se na něco jiného než je zdroj úzkosti (zaberte se do křížovky, čtěte knížku…).
4. Můžete se naučit třeba nějaké nenáročné dechové cvičení, inspiraci najdete třeba v józe nebo autogenním tréninku

Hledáte už konkrétní kroky, jak odvykat?

Možná jste právě nyní udělali rozhodnutí odvyknout nebo zredukovat množství vykouřených cigaret. Jak na to? Od toho je zde naše Národní linka pro odvykání, kde vám poradíme, jak zvládnout abstinenční příznaky, jak pracovat s návyky, kuřáckými rituály apod. Nabízíme ucelený odvykací program po telefonu, přizpůsobujeme se vašim možnostem a potřebám. V případě, že jste odhodláni jít do odvykání nejprve sami, vám přinášíme alespoň několik prvotních doporučení:
Oznamte své rozhodnutí vašemu okolí a požádejte ostatní kuřáky, aby respektovali, že vy již nekouříte.
Změňte své prostředí na nekuřácké (odstraňte kuřácké pomůcky, popelníky…).
Zamyslete se nad tím, jak jinak získáte to, co vám kouření přinášelo (např. jak . budete odpočívat, jak jinak “přeladíte” v případě stresu atd.).
Připravte si “pomocníky”, které budete mít stále při sobě a kteří vám pomohou zvládnout nápor nutkání zapálit si (telefon, na kterém můžete hrát hru, antistresový míček…) nebo překonat rizikové situace.

Kdybyste na to nakonec nechtěli být sami, volejte bezplatnou Národní linku pro odvykání na číslo 800 350 000. Podle vašeho zájmu může jít jak o zodpovězení jednorázového dotazu, tak i o dlouhodobější kontakt.

Zdroj: https://koronavirus.mzcr.cz/otazky-odpovedi/ “Má kouření nějaký vliv na onemocnění? Kouření nemá vliv ani na počátek či průběh onemocnění.”